‘쿠바 미사일 위기’ 비유한 뉴욕타임스
상태바
‘쿠바 미사일 위기’ 비유한 뉴욕타임스
  • 김인영 기자
  • 승인 2017.04.17 15:17
  • 댓글 0
이 기사를 공유합니다

전쟁을 불사한다는 각오가 전쟁을 막고 평화를 얻은 케이스

 

미국과 북한의 대결이 평행선을 그리고 있다. 도널드 트럼프 미국 대통령의 수차례 강력한 경고에도 불구하고 북한 김정은 정권은 보란 듯이 미사일 발사실험을 하고, 평양 광장에 외신기자들을 모아놓고 미사일 열병식을 가졌다. 마이크 펜스 미국 부통령은 DMZ를 방문해 “전략적 인내의 시대는 끝났다”며 “모든 옵션이 테이블에 있다”고 경고했다. 일촉즉발의 상황이다.

 

미국의 유력신문인 뉴욕타임스는 17일자에서 “북한에서 ‘천천히 움직이는 쿠바 미사일 위기’”(A ‘Cuban Missile Crisis in Slow Motion’ in North Korea)라는 제목의 기사를 냈다. 현재 북한 핵 위기를 1962년 존 F 케네디 대통령 시절의 쿠바 위기에 비유한 것이다.

뉴욕타임스에 따르면 미국의 우드로 윌슨 국제학술센터의 로버트 리트워크(Robert Litwak) 연구원은 “현재 전개되는 양상이 ‘천천히 움직이는 쿠바위기’라고 비유했다. 하지만 김정은 정권의 핵 개발이 점점 목표에 근접하고, 트럼프 대통령과 그의 참모들이 인내의 한계에 이르렀다는 점을 분명히 하면서 천천히 움직이던 위기의 진행도 최근 빨라지는 모양새다.

트럼프 행정부는 북한이 장거리 미사일 발사능력과 수소탄 개발 계획이 완료될 경우, 두 가지를 결합해 1945년에 투하된 히로시마급 원자폭탄의 수천배의 폭발력을 발휘할 것으로 우려하고 있다.

북한 핵 위기를 1962년 쿠바 위기와 비유하는 것은 정확하지 않을수도 있다. 하지만 최근의 미국과 북한의 군사적 대치 상황은 당시 존 F 케네디 대통령이 소련의 흐루쇼프와 쿠바의 피델 카스트로와 대치한 위험한 13일과 비슷할수도 있다. 국가적 자존심, 지도자의 무모함과 의지, 핵전쟁이라는 관점에서 비슷한 양상을 띤다.

 

▲ 당시 영국 언론의 만평.

 

1962년 쿠바 위기 전개 과정

 

그러면 1962년의 쿠바 위기를 되짚어보자.

1960년 존 F 케네디가 대통령에 당선된다. 40대의 케네디는 미국 정치에 새로운 활력을 불어 넣기 위해 힘썼다. 하지만 그의 정치적 능력을 의심케 한 사건이 발생했다. 바로 피그만 침공사건이다.

1961년 4월 케네디는 피델 카스트로가 혁명으로 정권을 잡은 쿠바를 은밀히 침공하는 계획을 허락했다. 이른바 피그만(he Bay of Pigs) 침공 사건이다. 하지만 이 계획은 무참히 실패했다. 케네디는 도덕성에 큰 상처를 입었다. 미소 관계도 악화했다.

그러던중 1962년 10월 미소간에는 최악의 사태가 발생한다. 아침식사를 하던 케네디에게 안보담당 보좌관이 CIA 정보를 들고 와 보고했다. 소련이 쿠바에 핵 미사일 기지를 건설하고 있다는 내용이었다. 일부 언론 보도와 정가의 소문으로 떠돌던 소련의 움직임이 보좌관이 가져온 CIA 항공사진에 분명히 적사돼 있었다. 사진에는 미사일 기지의 여러 시설물과 건설 장비가 선명하게 찍혀 있었다. 전문가들은 일주일 내에 그 기지가 작동 가능하고, 미국에 심각한 안보 위협이 될 수 있다고 평가했다.

케네디는 즉시 긴급 국가안보회의를 소집했다. 그 자리에서 로버트 맥나마라 국방장관을 비롯, 참모들이 소련이 쿠바에 핵무기와 미사일을 들여오지 못하도록 해군을 동원해 쿠바 해안을 봉쇄할 것을 건의했다. 미 해군이 소련 선박을 정지시켜 무기 탑재 여부를 검색하도록 하자는 것이다. 경우에 따라 미소간에 심각한 무력 충돌 상황으로 치달을 수 있는 가능성도 내포한 조치였다. 케네디는 전쟁의 위험에도 불구하고 미국의 안마당에서 소련이 위험한 장난을 허용할수 없다고 판단했다. 10월 22일 케네디는 방송을 통해 쿠바 봉쇄를 선언했다.

소련의 흐루쇼프 서기장은 당황했다. 미국의 반발을 예상했지만 이렇게 즉각적으로 나오리라고 생각하지 못했다. 소련 정부는 쿠바 미사일 기지가 방어용이며 공격용 장거리 미사일이나 핵무기가 배치되지는 않을 것이라고 변명했다. 그러면서 쿠바 기지 건설은 계속했다.

그러던중 핵무기를 탑재한 것으로 의심되는 소련 선박이 쿠바를 향해 다가오고 있었다.

케네디는 군에 비상 사태를 선포했다. 일촉즉발의 상황이었다. 세계 최대 핵보유국인 미국과 소련이 전쟁을 벌일 경우 제3차 세계대전이 발발할 수도 있는 상황이었다.

얼마후 케네디 대통령에게 소련의 흐루쇼프 서기장으로부터 전보가 날라 들었다. 흐루쇼프는 전보에서 미국이 쿠바의 항구 봉쇄를 해제하고 쿠바를 침공하지 않겠다는 것을 약속한다면 소련도 쿠바로부터 손을 뗄 용의가 있음을 밝혔다.

다음날 두 번째 전보가 도착했다. 소련이 쿠바에서 철수하는 조건으로 미국이 터키 내 나토 군사 기지를 철수시킨다는 새로운 요구 조건이 포함됐다. 케네디는 소련의 압력에 조금도 굴복하지 않고, 쿠바 봉쇄와 미사일 기지에 대한 정찰 활동을 강화했다.

이 와중에 미국 정찰기 한 대가 쿠바 상공에서 격추되는 사건이 발생했고, 핵무기를 탑재한 것으로 추정되는 소련 선박이 미 해군 함정들의 봉쇄망의 코 앞가지 다가왔다. 이젠 전쟁이 터지는가 하는 순간이었다.

케네디 정부의 강경파들은 쿠바 미사일 기지를 선제 공습할 것을 주장했다. 그러나 그 순간, 케네디는 흐루쇼프와 최후의 담판을 시도했다. 케네디의 두 개의 전문 중 첫 번째 전문에서 제시된 조건만을 수용할 수 있다는 것이었다. 즉 터키 내 나토기지 철수는 받아들일수 없으며, 미국이 쿠바를 침공하지 않는다는 조건으로 소련이 쿠바에서 철수한다는 내용이다. 이 내용을 담은 케네디 대통령의 전문이 흐루쇼프 서기장에게 전달됐다.

공은 소련에게 넘어갔다. 미국의 제의를 받아들여 사태를 해결할 것인가, 아니면 전면전의 위험을 무릅쓰고 미국의 양보를 얻어낼 것인가. 이 치킨 게임에서 흐루쇼프가 굴복했다.

10월 28일 흐루쇼프는 쿠바 미사일 기지의 폐쇄와 소련 무기의 철수를 약속하고 미국 관리들이 기지 폐쇄 상황을 감시하도록 하는 내용을 발표했다. 쿠바 기지 내 미사일 시설이 제거되었고 미국의 쿠바 해상 봉쇄도 해제됐다. 이렇게 해서 전 세계를 공포에 떨게 한 13일의 쿠바 위기는 해소됐다.

재미있는 사실은 위기가 해소되면서 미소 관계가 오히려 크게 좋아졌다는 사실이다. 미국과의 힘의 대결에서 열세를 절감한 소련은 당분간 대미 강경노선을 포기했고, 미국도 소련을 상대로 이런 위험한 도박을 다시 벌이고 싶지는 않았다. 위기의 재발을 막기 위해 백악관과 크렘린 사이에 '핫라인'이 개설됐다.

전쟁을 불사한다는 케네디의 각오가 전쟁을 막고 평화를 얻은 것이다.

 

▲ 뉴욕타임스 기사 /웹페이지

 

(뉴욕타임스 기사 전문)

A ‘Cuban Missile Crisis in Slow Motion’ in North Korea

By DAVID E. SANGER and WILLIAM J. BROADAPRIL

 

WASHINGTON — All the elements of the North Korean nuclear crisis — the relentless drive by Kim Jong-un to assemble an arsenal, the propaganda and deception swirling around his progress, the hints of a covert war by the United States to undermine the effort, rather than be forced into open confrontation — were on vivid display this weekend.

 

There was the parade in Pyongyang’s main square, with wave after wave of missiles atop mobile launchers, intended to convey a sense that Mr. Kim’s program is unstoppable. Then came another embarrassing setback, a missile test that failed seconds after liftoff, the same pattern seen in a surprising number of launches since President Barack Obama ordered stepped-up cyber- and electronic-warfare attacks in early 2014. Finally, there was the test that did not happen, at least yet — a sixth nuclear explosion. It is primed and ready to go, satellite images show.

 

What is playing out, said Robert Litwak of the Woodrow Wilson International Center for Scholars, who tracks this potentially deadly interplay, is “the Cuban missile crisis in slow motion.” But the slow-motion part appears to be speeding up, as President Trump and his aides have made it clear that the United States will no longer tolerate the incremental advances that have moved Mr. Kim so close to his goals.

 

Secretary of State Rex W. Tillerson has said repeatedly that “our policy of strategic patience has ended,” hardening the American position as Mr. Kim makes steady progress toward two primary goals: shrinking a nuclear weapon to a size that can fit atop a long-range missile, and developing a hydrogen bomb, with up to a thousand times the power than the Hiroshima-style weapons he has built so far.

 

While all historical analogies are necessarily imprecise — for starters, President John F. Kennedy dealt with the Soviets and Fidel Castro in a perilous 13 days in 1962, while the roots of the Korean crisis go back a quarter-century — one parallel shines through. When national ambitions, personal ego and deadly weapons are all in the mix, the opportunities for miscalculation are many.

 

So far, Mr. Trump has played his hand — militarily, at least — as cautiously as his predecessors: A series of Situation Room meetings has come to the predictable conclusion that while the United States can be more aggressive, it should stop just short of confronting the North so frontally that it risks rekindling the Korean War, nearly 64 years after it came to an uneasy armistice.

 

Still, the current standoff has grown only more volatile. It pits a new president’s vow never to allow North Korea to put American cities at risk — “It won’t happen!” he said on Twitter on Jan. 2 — against a young, insecure North Korean leader who sees that capability as his only guarantee of survival.

 

Mr. Trump is clearly new to this kind of dynamic, as he implicitly acknowledged when he volunteered that Xi Jinping, China’s president, had given him what amounted to a compressed seminar in Chinese-North Korean relations. He emerged surprised that Beijing did not have the kind of absolute control over its impoverished neighbor that he insisted it did last year.

 

“After listening for 10 minutes, I realized it’s not so easy,” he said. “It’s not what you would think.”

 

Mr. Trump’s national security adviser, Lt. Gen. H. R. McMaster, gave voice to the difficult balancing act on North Korea on Sunday. General McMaster, himself a military historian, said on ABC’s “This Week” that while the president had not ruled out any option, it was time for the United States “to take action, short of armed conflict, so we can avoid the worst” in dealing with “this unpredictable regime.” Translation: Pre-emptive strikes are off the table, at least for now.

 

The fact that Mr. Kim did not conduct a nuclear test over the weekend, timed to the anniversary of the birth of his grandfather, the founder of the country and its nuclear program, may indicate that Mr. Xi has given him pause. In the White House’s telling, Mr. Xi is responding to pressure by Mr. Trump to threaten a cutoff of the North’s financial links and energy supplies — its twin lifelines as a state.

 

“Why would I call China a currency manipulator when they are working with us on the North Korean problem?” Mr. Trump asked in a Twitter post on Sunday morning, making it clear that everything, including the trade issues he vowed to solve as a candidate, could be a bargaining chip when it comes to defanging the North.

 

The North is trying to create the sense that it is too late for any such defanging — that it has reached a tipping point in its nuclear push. That is why Mr. Kim stood for hours as so many missiles rolled by on Saturday, carried on portable launch vehicles that can be hidden in hundreds of tunnels bored into North Korean mountains.

 

For all the talk of an eventual intercontinental missile that can reach the United States, one of the stars of the show was a missile of lesser range — the Pukguksong-2, also known as the KN-15. It is a solid-fuel rocket that can be launched in minutes, unlike liquid-fueled missiles, which take hours of preparation. That means they are far less vulnerable to a pre-emptive strike from an American missile launched from a base in Japan or from a carrier strike group like the one Mr. Trump has put off the Korean coast.

 

Receive occasional updates and special offers for The New York Times's products and services.

 

The KN-15 was successfully tested in February. On Saturday, it was paraded in public for the first time, like a conquering hero fresh from a moon landing.

 

“The big takeaway is that they’re taking this seriously,” said Jeffrey Lewis, a North Korea specialist at the Middlebury Institute for International Studies at Monterey, in California. “They’re trying to develop operational systems that might actually survive on the ground,” perhaps even enduring blows meant to leave them crippled or destroyed.

 

But Mr. Kim’s otherwise triumphant day took a bad turn when the missile test failed. North Korea used to be pretty successful at launching missiles, so much so that its missiles were sold around the world. Then its launches started failing, suggesting the presence of a hidden Washington hand.

 

Its big setbacks have revolved around the most threatening missile it has so far flight-tested, known as the Musudan. Last year, it had a failure rate of 88 percent. Mr. Kim was reported to have ordered an investigation into the possibility of foreign sabotage, and the missile has remained unseen since.

 

Asked on Fox News on Sunday whether the United States had played any role in the latest missile failure, K. T. McFarland, General McMaster’s departing deputy, said, “You know we can’t talk about that.” Most likely, no one knows for sure, but the ambiguity feeds North Korea’s paranoia, intelligence experts say.

 

But such programs buy time; they are not solutions. Equally worrisome to Washington officials and private analysts is the North’s steady progress over a decade in developing nuclear warheads that are small enough to fit atop long-range missiles. By definition, the atomic work appears to be far less open to prying eyes and foreign sabotage. The explosive nuclear tests take place in tunnels dug deep beneath a rugged mountain.

 

“They’ve done five tests in 10 years,” said Siegfried S. Hecker, a Stanford professor who once directed the Los Alamos weapons laboratory in New Mexico, a birthplace of the atomic bomb. “You can learn a lot in that time.”

 

Tempting as the analogies to Cuba may be, Mr. Kim is probably thinking of another nuclear negotiation — with Libya, in 2003. Its leader, Col. Muammar el-Qaddafi, agreed to give up his nascent nuclear program in return for promises from the West of economic integration and acceptance. It never really happened, and as soon as Libya’s populace turned against the dictator during the Arab Spring, the United States and its European and Arab allies drove him from power. Ultimately, he was pulled out of a ditch and shot.

 

Periodically, the North Koreans write about that experience, noting what a sap Colonel Qaddafi was to give up the nuclear program that might have saved him. Mr. Kim, it appears, is not planning to make the same mistake.

 

David E. Sanger reported from Washington, and William J. Broad from New York.

Tag
#N

댓글삭제
삭제한 댓글은 다시 복구할 수 없습니다.
그래도 삭제하시겠습니까?
댓글 0
0 / 400
댓글쓰기
계정을 선택하시면 로그인·계정인증을 통해
댓글을 남기실 수 있습니다.